torsdag 7 augusti 2014

Ring blixt

Jag som är en äkta googlar drottning har som vanligt googlat igen. Denna gång googlade jag lite på hur en de får till det där otroligt fina makrobilderna som man kan se på lite olika ställen. Ofta när jag hittar en insekten som jag vill fotografera ,och jag kryper ner i rabatten eller busken känns det ganska mörkt och fotona blir inte sådär bra som många av de bilder jag sett. Men varför? Det små liven gömmer sig ofta ganska bra vilket ger dåligt ljus till mig när jag fotografera, och ja bilderna blir dåliga (eller mindre bra i alla fall).
Men när jag googlade runt lite fann jag att en ringblixt kunde vara lösningen på mitt problem. Så jag köpte en, och för dig som inte vet vad en ringblixt är så är det en runt blixt som man sätter på objektivet. Den ger alltså ljus runt om insekten, och inte direkt på den vilket ska ge ett bra ljus på just insekten (eller vad man nu fotograferar).
Jag tänkte att en ringblixt helt klart kan vara värd att prova så jag slog till och köpte en. Tror jag gav ca 600 kr för den. Jag har använt den lite grann, men måste nog använda den mer innan jag kan ge ett riktigt utlåtande om den. Men 600 kr är ganska mycket pengar, och är inte den första grejen man behöver för att få till ett bra foto, men samtidigt har den absolut varit användbar för mig.

Med den ringblix jag köpte följde det med massa adapteringar, tror det var från från 49 upp till 77mm, vilket gör att den passar på alla mina objektiv, och inte bara på mitt macro vilket kändes väldigt bra. Fast att jag nog kommer använda den mest till mitt macro så är det alltid bra att man kan variera sig och använda sina saker till fler grejer. Den har olika läge: Fast ljus runt hela,Fast ljus vänster, fast ljus höger, Blixt på hela, Blixt höger och Blixt vänster. Så man har möjlighet att styra ljuset en del.


Dessa har jag tagit med min ringblixt 






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar